Schiedel Skorsteiner leverer også til maritim industri!

Dato: 24 Mar 2025

Vi er stolt leverandør til Rev Ocean, og takker Vard og Rev Ocean for tilliten i dette spennende prosjektet.

Fra forespørsel til ferdig installasjon

REV Ocean er et helt unikt, toppmoderne forsknings- og ekspedisjonsfartøy. Det er utstyrt med noen av de mest sofistikerte fasilitetene om bord for å utføre banebrytende havforskning, og kommer med noen formidable egenskaper.
Toppfarten er 17 knop, og skipet har en maksimal rekkevidde på hele 21120 nautiske mil ved marsjfart. Skipet har plass til opptil 36 gjester i 18 lugarer og 54 besetningsmedlemmer. Skipet har en bruttotonnasje på 19045 GT og en bredde på 22 meter. REV Ocean har et ambisiøst, men enkelt mål - å sikre "Et friskt hav". Selskapet ble etablert 20. juli 2017 og er finansiert av den norske forretningsmannen Kjell Inge Røkke.

REV Ocean har vært på en ambisiøs reise for å skape et nytt nivå av innovasjon og engasjement for havets helse. Fartøyets unike design kombinerer avansert marin teknologi og forskningsfasiliteter for å løse kritiske havproblemer, inkludert plastforurensning, klimaendringer og ikke-bærekraftige fiskemetoder.

Fartøyet har nettopp vært gjennom en betydelig oppgradering, og har blitt forlenget med 12 meter. Toppen av overbygningen har blitt redesignet og gjenoppbygd i aluminium. Forlengelsen på 12 meter har blitt brukt til å utvide skipets kapasiteter ved å legge til en ubåthangar, en separat CTD-hangar, containerlagring, et mediestudio og et laboratorium for 3D-printing og robotteknologi. Resultatet er et toppmoderne forsknings- og ekspedisjonsfartøy på hele 194,9 meter! Verdens største yacht faktisk!

Når Rev Ocean skulle oppgraderes, var ett av ønskene fra verftet å få ned vekten på eksosanlegget/skorsteinene. Samtidig var det klare krav om finish og korrosjonsbestandighet. Lav vekt var spesielt viktig med tanke på skipets stabilitet og sjødyktighet, og ved å benytte våre systemer sparte man både tid på installasjon og med den lave vekten på systemet kunne man samtidig ivareta et mer sentrert tyngdepunkt. En annen viktig detalj var reduksjon av vibrasjoner. Noe som ble løst ved hjelp av spesiallagede forankringsplater med vibrasjonsdempere.


Før og etter.

Når det gjelder motorene på dette skipet, er de like imponerende som resten:
Hele 4 stk Wärtsilä 8L26-motorer som hver yter 2520 el. kW ved 900 o/min, og hver motor med generator måler hele 8,6 m i lengde, 2,5 m i bredde og er 3,25 m høy med en totalvekt på 53,8 tonn hver. Hovedgeneratorene vil levere strøm til
hovedfremdriftsmotorene, som har en SILENT R-notasjon for maksimal forebygging av akustisk forurensning under vann. REV Ocean er i tillegg utstyrt med en ekstra litiumionbatteripakke på 3 MW som kan brukes til å drive fremdriftsmotorene for lydløs drift, for eksempel under prøvetaking av biomasse på forskningsoppdrag.

Schiedel bisto i prosjekteringsfasen med alt fra tverrsnittsberegninger og mottrykkskalkulasjoner, og valget her falt på systemet Schiedel AM med 904L yttermantel som har en overlegen korrosjonsbestandighet. Det er benyttet 50 mm og 100 mm isolasjonstykkelse på systemene for å få et unisont design. Innerrør i 316L i dimensjon Ø500 og Ø600 mm. Det ble også laget en 3D-modell av eksosanlegget slik at designerne hos Vard kunne kvalitetssikre prosjekteringen underveis i prosessen. Før leveranse ble det utarbeidet 2D-installasjonstegninger med instruksjoner for å sikre riktig installasjon.

I tillegg til slike spennende prosjekter som dette, kan Schiedel Skorsteiner hjelpe deg med både store og små industriprosjekter. Enten det måtte være snakk om storkjøkken, bakerier, sykehus, forbrenningsanlegg med mer.

Ta gjerne kontakt for en hyggelig prat eller et uforpliktende tilbud for ditt neste prosjekt

Du finner ytterligere informasjon her

For mer informasjon om denne fantastiske skuta kan dere sjekke siden til Rev Ocean her: www.revocean.org