Dato: 4 Des 2024
Overgangen fra diesel til elektrisk drift på byggeplasser byr på spennende muligheter, men kan for noen også gi utfordringer, spesielt i de kalde vintermånedene. Vi tok derfor en prat med en erfaren maskinfører hos kunden vår, Aktiv Veidrift, for å høre hvordan det faktisk er å jobbe med elektriske maskiner på en vinterkald byggeplass, og hvordan ladeløsningene våre har påvirket driften deres.
Å håndtere elektriske maskiner i kulde generelt kan være utfordrende, og for elektriske anleggsmaskiner, er det også noe annerledes enn med dieselmaskiner, særlig når temperaturen synker drastisk, noe maskinføreren også har opplevd.
Å drifte elektriske maskiner i kulda på vinteren er litt mer krevende kontra fossilt drivstoff, forklarer maskinføreren fra Aktiv Veidrift. Man må pre-heate batterier, fordi maskinen bruker en del strøm på oppvarming. Også må man sørge for at maskinen står på lading over natten, spesielt med tanke på hydraulikkolje, fortsetter han.
Og de kalde temperaturene på arbeidsplassen påvirker mye og kan være en generell utfordring, uansett om man kjører med fossilt drivstoff eller elektrisk.
Det jeg gruer meg til med vinteren er at alt blir generelt mye tyngre når det er kaldt, så fremdriften på prosjektet kan av og til bli redusert. Men vi gjør så godt vi kan, sier maskinføreren.
Til tross for noen utfordringer i vinterkulden der man må planlegge nøyere for lading og forhåndsvarme batteriet, har elektriske maskiner også klare fordeler.
Man slipper for eksempel å få trøbbel med dieselfilter som fryser, sier han. Her er det bare å ta ut kontakten, og så er maskinen klar til å brukes. Der har man ikke de samme hindringene som med diesel.
Når det gjelder batterienes ytelse, forklarer maskinføreren at batteritiden reduseres noe i kulden, men at med god planlegging, så har ikke dette så mye å si.
Arbeidstiden om vinteren går litt ned, avhengig av hvor kalde temperaturer det er. Men det har også å en del å si hvor flink man er til å pre-heate batteriene og hydraulikkoljen. Selv om det reduseres litt, så er det ikke så ille som mange kanskje skulle tro, forteller maskinføreren.
På byggeprosjektene har fleksible ladeløsninger skreddersydd for prosjektets størrelse, grunnforhold, plass og behov vært helt avgjørende for at Aktiv Veidrift har hatt en smidig drift.
Vi har hatt ladehengeren tilgjengelig hele tiden, og den har vært mye stasjonær på riggplass, men med mulighet til å flytte den rundt, sier maskinføreren. Vi har også brukt ladecontainere som har fungert veldig bra. Så det handler om å finne ut hva som passer best til det aktuelle prosjektet. Den mobile ladehengeren som er plassert på hjul, sånn at maskinene ikke har måttet flytte seg dit laderen står, har vært spesielt nyttig for dem i prosjektet.
Den mobile ladehengeren som er plassert på hjul, sånn at maskinene ikke har måttet flytte seg dit laderen står, har vært spesielt nyttig for dem i prosjektet.
Det som er fint med ladehengeren er at vi kan flytte den rundt på prosjektet for å lade maskinene, særlig i lunsjtider, forklarer han. På et prosjekt er maskinene ofte spredt, og det er ikke alltid mulig å lade der de er i bruk. Da er det enkelt å flytte ladehengeren dit hvor behovet er størst.
Å gå fra anleggsmaskiner som går på diesel over til helelektriske maskiner i byggeprosjekter kan være utfordrende i starten, men blir enklere med god planlegging.
Det mest utfordrende er at man må planlegge prosjektene litt bedre med tanke på lading, sier maskinføreren. Det krever mer struktur. Vi har hatt noen utfordringer med å få bra nok linjer for lading, men det er problemstillinger vi har løst godt.
Han fremhever også det positive med å ha gått over til en elektrisk bygg- og anleggsplass.
Det har vært spennende å jobbe med noe nytt. Elektriske løsninger er nødvendige for å vinne anbud og fortsette å ha prosjekter. Det er fremtiden, og det har vært mye positivt med det.
For at den elektriske driften skal fungere optimalt, understreker maskinføreren viktigheten av god planlegging.
Man må ha alt tilrettelagt på forhånd. Men selv om det alltid oppstår noen utfordringer, som med ladesystemer, er det som regel lett å få hjelp fra Aneo, sier han. Det handler om å være forberedt.
Og til slutt, spørsmålet alle lurer på; vil han anbefale andre å ta steget mot elektriske byggeprosjekter?
Ja, definitivt, sier han. Det er grønt for miljøet, og det er et stort satsingsområde nå. Jeg har kjørt elektrisk gravemaskin lenge, og jeg er veldig positivt overrasket over hvor godt det fungerer. Løsningene for lading er stadig i utvikling, og det ser lovende ut.
Elektrifiseringen av byggebransjen er i full gang, og dette kunde-caset viser både potensialet og løsningene som gjør det mulig å jobbe effektivt selv på kalde vinterdager. Med gode forberedelser og fleksible ladesystemer blir overgangen lettere – og driften like effektiv.
Er du på utkikk etter en solid ladeløsning til et bygg- og anleggsprosjekt? Ta kontakt med oss, så finner vi en løsning for dere!