Dato: 6 Mai 2024
Fjorårets resultater gjenspeiler normalisering av markedsforholdene etter pandemien.
Cosentino Group avsluttet 2023 med en omsetning på 1570 millioner euro (-8 % sammenlignet med 2022, ca. -6 % ved sammenlignbare valutakurser). Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) beløp seg til 279 millioner euro (-11 % sammenlignet med året før, -4 % ved sammenlignbare valutakurser), og nettoinntekten nådde 97,5 millioner euro (-17 %).
Disse resultatene gjenspeiler normaliseringen av markedsforholdene, som hadde økt eksepsjonelt etter pandemien - med en generell økning i eiendomsreformer - som gjenopprettede i fjor til nivåer tilsvarende 2021, som sto for en omsetning på 1401 millioner euro. På samme måte har resultatene også blitt påvirket av valutakursen sammenlignet med 2022.
Omsetningen har regnet med en sammensatt årlig vekstrate på 9 % siden 2019, med en vekst på mer enn 40 % sammenlignet med forrige pre-covid-år. Når det gjelder EBITDA, har den sammensatte årlige vekstraten siden 2019 vært 9,4 %, til og med høyere enn salget, noe som viser vedvarende og lønnsom vekst.
Geografisk sett fortsetter selskapets salg hovedsakelig å komme fra internasjonale markeder, og når 92 %, hovedmarkedene er Nord-Amerika (USA og Canada), som utgjorde 57 % av omsetningen i 2023, etterfulgt av Europa (inkludert Iberia), med 32 %. Markeder som Latin-Amerika, Midt-Østen og Afrika utviklet seg også godt, og økte litt når det gjelder salgsfordeling.
Les også: Cosentino introduserer Silestone XM, den nye generasjonen mineraloverflater
Til tross for en liten nedgang på grunn av tallnormaliseringen, har selskapet fortsatt å gjøre viktige investeringer på til sammen 112 millioner euro i 2023, de fleste av dem for industriparken i Almeria, Spania. Cosentino aktiverte den tredje produksjonslinjen for Dekton®, dens ultrakompakte, karbonnøytrale stein, og fullførte den andre fasen av sitt solcelleanlegg med installasjon av mer enn 27 000 solcellepaneler på takene til fabrikkene og varehusene, noe som økte elektrisiteten. produksjonskapasitet for eget forbruk til 35MW/topp. Det ble også gjort investeringer for bygging og aktivering av Cosentinos regenereringsanlegg for byavløp.
Les også: Dekton Ukiyo – Cosentinos første riflede kolleksjon
Når det gjelder investeringer i utenlandske kommersielle eiendeler, er Cosentino fortsatt forpliktet til sin internasjonale vekst- og ekspansjonsplan. I 2023 åpnet selskapet 8 "Cosentino City"-butikker rundt om i verden, inkludert flyttingen i London, samt Boston, Seattle, Vancouver, Antwerpen, Istanbul, Lisboa og Sao Paulo. I tillegg ble 5 nye "Cosentino Center" oppført, inkludert to i Italia (Bari og Catania), ett i Litauen (Vilnius), ett i Polen (Poznan, det tredje i landet), og i USA, i Boise, Idaho , som markerer den 41. senteret i Nord-Amerika-regionen.
I forhold til hovedbedriftsområdene foretok selskapet nok en gang relevante investeringer i miljø-, helse- og sikkerhetsaktiva, som beløp seg til 29 millioner euro, mens investeringen i FoU&I-midler og prosjekter var på 22 millioner euro.
I fjor genererte selskapet betydelig kvalitetssysselsetting med opprettelsen av 188 nye arbeidsplasser, og avsluttet året med totalt 6.039 ansatte. Av disse er 58 % lokalisert i Spania, nærmere bestemt ved Cosentinos hovedkontor og industripark i Almeria. Andelen ansatte med faste kontrakter forblir over 95 % i ett år til.
Til slutt, som en del av selskapets ansvar overfor den sosiale og økonomiske utviklingen i landene det opererer i, og klar over at ansvarlig skattlegging og skatter støtter dette, opprettholdt Cosentino i 2023 et effektivt globalt bidrag gjennom utbetaling av 33 millioner euro av sine egne skatter (hovedsakelig selskapsinntektsskatt, toll og andre skatter), og innkrevd 338 millioner euro i skatt fra tredjeparter (hovedsakelig moms og forskuddstrekk) generert av utviklingen av den økonomiske aktiviteten.
I løpet av de neste tre årene vil selskapet opprettholde en investeringsrate som tidligere sammenlignbare perioder, og forventer å legge til 400 millioner euro i investeringer. Denne planen fokuserer på fire hovedinvesteringsområder: (i) utvidelse av produksjonskapasiteten i Spania; (ii) åpne nye kommersielle eiendeler rundt om i verden, hovedsakelig "Cosentino City"; (iii) styrking av forpliktelsen til bærekraft og innovasjon; (iv) og til slutt starter den nye produksjonsinfrastrukturen i USA.
Hele denne investeringsplanen vil på industrisiden være preget av en fortreffelighetsmodell som søker å maksimere sikkerhet, effektivitet og kvalitet. I sin tur vil kommersiell vekst styres av en fortsatt satsing på digital transformasjon, både i selskapets interne prosesser og i forholdet til hele det kommersielle økosystemet.