Automatisert 3D-modell sikrer bedre drenering, tverrfall og redusert fresemateriale

Dato: 12 Aug 2024

Basert på en nøyaktig millimeter digital terrengmodell (DTM) av den eksisterende veioverflaten lages en digital 3D-designmodell som sikrer optimal drenering av veien, forbedrer tverrfallet, minimerer ujevnheter i lengderetningen (forbedrer IRI) og reduserer mengden fresemateriale. Når freseplanen er forhåndsdesignet, blir freseprosessen mer effektiv og det er mindre sannsynlig at det oppstår nivåfeil.

Automatisering

Exact Street Design Software (SW) gjør det mulig å fullautomatisere prosjekteringsprosessen basert på DTM, levert prosjektdokumentasjon (2D-tegninger, konstruksjonssituasjon, karakteristiske prøvesnitt osv.), diagnostiske data og/eller annet materiale.

Den automatiserte optimaliseringen fokuserer på:

  • Lavest mulig internasjonal roughness index (IRI)
  • Korrigere tverrfall og super elevasjon til standard
  • Overholdelse av tykkelsen på asfaltlagene i henhold til prosjektdokumentasjonen
  • Drenering av veibanen
  • Tilknytning til eksisterende elementer som er faste, f.eks. ledninger under bakken, fundamenter, brosøyler, fortauskanter og takrenner, innkjørsler, sagede linjer for utvidelse og eksisterende veier som skal rehabiliteres eller bygges om
  • Minimering av karakterheving
  • Minimal mengde fresemateriale (ikke fjerne for mye asfalt, noe som kan gå ut over den strukturelle integriteten til veibanen)

Tverrskråning veioverflate

Exact Street design SW optimaliserer automatisk fresedybden for å korrigere tverrfall og overhøyde til standard og sikker veitrafikk.

Figur 2: Tverrskråningsdiagram over eksisterende tverrskråning kontra prosjektert (optimalisert) tverrskråning per stasjon. 

Glatthet veioverflate

En av de viktigste parameterne i optimaliseringsprosessen er å oppnå en så jevn kjøring som mulig. Avanserte algoritmer som er implementert i Exact Street design SW, er i stand til å optimalisere IRI langt under verdien 0,5 m/km. Typisk verdi for IRI-parameteren etter optimalisering er 0,1 m/km!

Figur 3: Optimalisering av jevn kjøring (IRI-minimering)