Dato: 12 Aug 2024
Basert på en nøyaktig millimeter digital terrengmodell (DTM) av den eksisterende veioverflaten lages en digital 3D-designmodell som sikrer optimal drenering av veien, forbedrer tverrfallet, minimerer ujevnheter i lengderetningen (forbedrer IRI) og reduserer mengden fresemateriale. Når freseplanen er forhåndsdesignet, blir freseprosessen mer effektiv og det er mindre sannsynlig at det oppstår nivåfeil.
Exact Street Design Software (SW) gjør det mulig å fullautomatisere prosjekteringsprosessen basert på DTM, levert prosjektdokumentasjon (2D-tegninger, konstruksjonssituasjon, karakteristiske prøvesnitt osv.), diagnostiske data og/eller annet materiale.
Exact Street design SW optimaliserer automatisk fresedybden for å korrigere tverrfall og overhøyde til standard og sikker veitrafikk.
Figur 2: Tverrskråningsdiagram over eksisterende tverrskråning kontra prosjektert (optimalisert) tverrskråning per stasjon.
En av de viktigste parameterne i optimaliseringsprosessen er å oppnå en så jevn kjøring som mulig. Avanserte algoritmer som er implementert i Exact Street design SW, er i stand til å optimalisere IRI langt under verdien 0,5 m/km. Typisk verdi for IRI-parameteren etter optimalisering er 0,1 m/km!
Figur 3: Optimalisering av jevn kjøring (IRI-minimering)